Friday, October 26, 2007

Kependudukan

Pertumbuhan Penduduk

Dalam geografi penduduk, istilah pertumbuhan penduduk diguna dalam erti kata yang seluas-luasnya untuk meliputi bilangan perubahan penduduk yang mendiami sesuatu kawasan pada masa tertentu, tidak kira sama ada perubahan itu negatif atau positif. Kadar pertumbuhan penduduk dunia yang cepat hanya berlaku dalam pertengahan abad ke-17. Sungguhpun data pertumbuhan penduduk tidak diperoleh, nampaknya kadar pertumbuhan penduduk tahunan penduduk bartambah dua kali ganda di antara tahun 1650 dengan 1850, berganda lagi dalam tahun 1920 dan sejak tahun itu penduduk terus meningkat. Menjelang tahun 1970, kadar pertumbuhan penduduk dunia hari ini dianggarkan melebihi 90 juta orang dan sekiranya kadar ini berterusan, penduduk dunia akan bertambah enam kali ganda dalam jangka masa 100 tahun.

Pengaruh pertumbuhan yang besar ke atas pertumbuhan penduduk dunia ialah pertumbuhan penduduk Asia yang pesat. Dalam tahun 1950, pertambahan penduduk yang terendah ialah Eropah, terutamanya Eropah Barat dengan kadar pertumbuhan hanya 0.8%.

Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan penduduk di dalam sesuatu kawasan di pengaruhi oleh corak kelahiran, kematian dan juga migrasi.

No comments: